Elise
Elise zit nu 10 dagen op de Ark. Ze is al snel gewend geraakt aan
alles en iedereen. Haar inwijdingsperiode was echter niet zo leuk, niemand
praatte met haar, zelfs oogcontact mocht niet. Iedereen wist dat ze nieuw was en
dat ze nog geen contact mochten maken met haar. Maar nu is die tijd gelukkig
voorbij en mag ze gewoon praten tijdens het eten met de mensen aan haar tafel
en kan ze praten met wie ze wil. Iedereen is zo vriendelijk op de Ark. Ze voelt
dat iedereen een samenhangend punt in zich heeft: het beschermend en
verwikkelend gevoel van Gods liefde en welzijn in hun harten. Ze ziet zelden
iemand mopperen, ruzie maken? nee, dat bestaat nog niet eens in de Ark. Er
hangt er altijd een vriendelijke, rustige sfeer waar iedereen zich prettig in
voelt.
Het is maandag 9:00, de bel gaat in iedereen zijn kamer af. Haar
elfde dag op de Ark begint. Nadat ze de bel hoort afgaan staat Elise op, loopt
naar de douche en neemt een koude douche om een beetje wakker te worden. Vervolgens
trekt ze schone kleren aan en vlecht haar lange haren in een strakke vlecht. Om
9:30 gaat de tweede bel en gaat iedereen naar de gebedsruimte. Elise ziet dat
Jonathan er al is. Iedereen neemt rustig laats op een plekje. Elise kiest om
links vooraan te zitten. Ze heeft Jonathan gemist omdat hij er 3
dagen niet was. Jonathan begint te vertellen over hoe je een goed persoon kunt
zijn voor deze wereld en voor God en hij verteld zoals bij iedere preek die hij
houdt dat ze veel geld nodig hebben om de Ark te kunnen kopen. Veel mensen
proberen om een simpel baantje te kunnen vinden om wat geld te verdienen voor
de Ark. Sommigen werken nog bij hun oude werk want niet iedereen heeft zoals
zijzelf ontslag genomen bij hun baas toen ze in de Ark kwamen wonen.
Naomi
Hoe kon Elise dit toch doen? Denkt Naomi de hele dag. Ze kan
nergens anders aan denken. Hoe kan het dat ze haar kindsdeel toch heeft
opgehesen? Zou ze Jelle bellen voor wat afleiding? Nee dat gaat niet. Ze was
even vergeten dat hij in de Ark is. Wel raar hoor. Ze heeft hem al 15 sms’jes
gestuurd en wel 10 keer gebeld maar hij heeft nog steeds niks teruggeschreven.
Die gekken hebben zeker zijn telefoon afgepakt of zo. Ze heeft niet goed kunnen
slapen. Telkens werd ze wakker omdat ze droomde dat Elise helemaal
gehersenspoeld werd zittend voor een groot beeldscherm in een kleine kamer met
een grote koptelefoon op. Ze moet en zal weer naar de Ark gaan om met Elise te
praten en haar of ze wil of niet terug naar huis mee te nemen. Ze zal eerst
boodschappen moeten doen omdat er niks meer in huis is. Daarna zal ze de bus
nemen naar de boerderij om te praten met
oom Evert voor een oplossing. Ze hoopt dat hij haar kan helpen met Elise weg te
krijgen bij dat enge huis.
Het is nu 12:00 uur. Naomi is net terug van de supermarkt. Ze legt
alles wat ze heeft gekocht zo snel als ze kan op de plaats en rent naar de
dichtstbijzijnde bushalte. Net op tijd. Ze krijgt een steek in haar buik
tijdens de busreis naar de boerderij. Nog heel even denkt ze en dan ben ik er.
Na aankomen ziet ze dat de auto van haar oom voor hun huis staat. Gelukkig
denkt ze. Ze belt aan en haar moeder maakt de deur open. Naomi ziet dat haar
moeder ook slecht geslapen heeft. Ze ruikt de geur van verdrietigheid in huis.
Ze neemt plaats op een stoel aan de keukentafel en praat met haar oom over
Elise. Ze nemen een besluit om gelijk naar de Ark te gaan en Elise daar weg te
halen. Naomi ziet dat haar oom er boos uitziet tijdens het autorijden . Hij is
natuurlijk bang dat Elise iets zal gaan vertellen over wat voor afschuwelijks
hij haar heeft aangedaan wat niemand weet behalve hij, Elise en de vrouw die de
abortus pleegde.
Elise
Het is 14:00, Elise zit op haar kamer haar kamer netjes te maken. Ze
denkt na om te gaan praten met Jonathan of ze misschien een baantje kan krijgen
om geld te verdienen voor de Ark. Ze is klaar met opruimen. Ze loopt over de
gang richting de gebedsruimte om te vragen aan een priesteres of Jonathan er is
en of ze met hem kan praten. Ze ziet helemaal geen priesteressen in de
gebedsruimte. Erg raar vindt ze dat omdat er altijd wel minstens 3 van hen daar
zijn. Zal ze even langs ze kamer van de priesteressen lopen? Eerst twijfelt ze maar
ze doet het toch. Ze ziet dat de deur op een kier staat. Ze hoort Jonathan
praten met een boze stem vanuit de kamer. Dit is de eerste keer dat ze hem op
deze toon hoort praten. Er zal zeker wel iets heel ergs aan de hand zijn. ‘We
zijn er bijna dames. Het geld is bijna compleet maar we hebben nog steeds geld
nodig’, zegt Jonathan. Elise denkt eerst dat hij het over het geld heeft dat ze
nodig hebben om de Ark te kunnen kopen omdat het anders over 1,5 maan gesloopt
zal gaan worden. Maar plots hoort ze hem praten over een bedrijf in Indonesië. En
over hun tickets, stranden en restaurants en over allemaal leuke dingen dat op hun
te wachten staat. Elise is helemaal in shock als ze dit allemaal hoort. Ze
probeert om een stap te zetten maar haar hele lijf voelt stijf. Stap voor stap
probeert ze weg te lopen. Snel naar haar kamer zodat niemand merkt dat ze voor
de kamer stond. In haar kamer pakt ze gelijk haar telefoon en belt Naomi op. ‘Hallo,
ik ben het, Elise’ zegt ze met een bibberende stem. ‘Hallo Elise, waar ben je?
Gaat alles goed met je?’, zegt Naomi ongerust. ‘Ik snap het niet meer’ zegt
Elise en ze begint te huilen. ‘Wat is er? Wat snap je niet meer? We komen
eraan, oké?’ zegt Naomi waarna Elise ophangt. Shit denkt Elise. Nog 10 minuten
voordat de middagpreek begint. Tijdens de middagpreek wordt iedereens naam
genoemd en zegt diegene amen. Als ze er niet zal zijn zal iedereen dat weten en
zal er een priesteres op zoek gaan naar haar. Ze hoopt dat Naomi er snel zal
zijn. Ze is nu echt niet in staat om naar Jonathan te luisteren. Haar gedachtes
zijn helemaal door elkaar. Ze voelt zich gebrainwasht. Elise kijkt om de 10
seconden uit het raam of Naomi er al is.
Na 3 minuten ziet ze de auto van haar oom verschijnen.
Ze propt haar spullen in haar tas en checkt of er iemand over de
gang loopt. Gelukkig loopt er niemand en sprint ze naar de deur. Ze rent naar
Naomi en geeft haar een stevige knuffel waarnaar ze zo erg verlangde. Ze
verteld alles wat ze heeft gehoord en ze reiden met z’n drieën gelijk naar het
politiebureau. Op het politiebureau zeggen ze dat de Ark helemaal niet verkocht
kon worden maar dat de gemeente het al definitief over 2 maanden zou slopen om
er een nieuw ziekenhuis te gaan bouwen in de plaats. Elise kan niet geloven hoe
dit allemaal is gebeurd, hoe niet alleen zijn maar ook al die andere mensen al
die jaren in de maling zijn genomen door Jonathan en zijn priesteressen. Naomi
en Elise lopen even naar buiten van het politiebureau voor wat frisse lucht.
Binnen werd het te benauwd. Het leek wel alsof de kamer steeds kleiner werd. Oom
Evert zei dat hij even een telefoontje moest plegen. ‘Gelukkig maar’ denkt
Elise. Wanneer ze samen lopen zien ze 3 politieauto’s aankomen. Wanneer ze
parkeren komen Jonathan en de priesteressen er allemaal uit. ‘Elise, wat doe
jij hier’ vraagt Jonathan. ‘We hebben je wel door hoor. Geld stelen van al die mensen
die jullie al jaren aan het bedriegen zijn en daarna vluchten hè! Wat denken
jullie wel niet dat jullie zijn?!’ schreeuwt Naomi. Elise en Naomi gaan naar
binnen wachten totdat de politie klaar is met praten met Jonathan en de
priesteressen. Er wordt geen woord gepraat 3 uur lang tussen Naomi en Elise.
Elise denkt goed na over het gevoel dat ze kreeg toen ze tegen Jonathan had
verteld dat haar oom haar meerdere keren had verkracht. Na lang denken geeft ze
haar dagboek aan Naomi en zegt dat ze op bladzijde 64 moet kijken. Naomi kan
niet geloven wat ze allemaal leest. Nu begrijpt ze waarom Elise niet wilde
meehelpen met de bruiloft en er zo tegen op keek. Naomi slaat haar armen om
Elise heen en ze beginnen samen te huilen. Nadat ze uitgehuild zijn lopen ze
samen naar de balie om te vragen waar ze iets kunnen vertellen aan een
politieagent. Er komt al snel een man naar hun toe die hun naar een kamer
brengt. Elise begint alles te vertellen. Over haar verkrachting, over de
abortus, over dat ze dingen moest doen van hem wat ze helemaal niet wilde. De agent
roep een andere agent halen oom Evert uit de auto en brengen hem naar een verhoorkamer. De gesprekken zijn afgelopen met Jonathan en de ‘priesteressen’.
Elise en Naomi krijgen te horen dat ze allemaal minimaal 3 jaar gevangenisstraf
krijgen en een boete van meer dan 100.000 euro. Haar oom zal 6 jaar de cel in
moeten. Eindelijk voelt Elise zich opgelucht na al die jaren. Iedereen die in
de Ark woonde wordt verteld wat er allemaal aan de hand was en iedereen gelooft
het in eerste instantie niet maar als ze zien dat de politieagenten echt
serieus zijn en dit geen grap is pakt iedereen zijn spullen in, neemt iedereen
afscheid van elkaar en bouwt iedereen weer een nieuw bestaan op. Elise krijgt
weer een baan bij een bedrijfje waar ze aardige collega’s heeft. Ook krijgen
Elise en Jelle therapie.
Jelle legt alles uit aan Naomi en ze vergeeft hem.
Elise gaat naar haar werk. Ze voelt zich eindelijk gelukkig in
haar leven. Ze had nooit gedacht dat ze zich ooit zo goed zou voelen. Ze had
gehoord dat er vandaag een nieuwe collega zou komen op haar afdeling. Hij heet blijkbaar
Koen. Ze is benieuwd naar hem. Wanneer ze achter haar bureau zit met een bakje
koffie en begint met werken gaat de deur open en kijkt iedereen richting de
deur naar een nieuw gezicht, dat vermoedelijk Koen heet. Er schieten gelijk
Elise vlinders te binnen. Alsof ze hem al jaren heeft gekend diep van binnen
maar hem nu voor het eerst ziet. Hun afdelingsleider zegt dat ze in de pauze
met hem kunnen kennis maken. Elise maakt haar werk af en wanneer de bel afgaat
loopt ze snel naar de kantine. Er is nog niet behalve Koen. Ze ziet dat er een
lege stoel langs hem is en ze vraagt aan hem:’mag ik?’. Waarop hij zegt:’tuurlijk’.
Na een leuk gesprek te hebben gehad geeft hij opeens zijn nummer
aan haar. Elise voelt zich vereerd en bloost een beetje. Dit maakt ze voor het eerst mee. Een plukje haar valt
voor haar gezicht. Ze wilt hem net aan de kant schuiven maar Koen doet het en
hij kijkt haar vol in haar ogen aan en Elise weet het zeker. Dit is pure liefde
op het eerste gezicht <3.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten