zondag 29 november 2015

Vervolg brainwash 

Brainwash 1 jaar later


Jelle

Hij kijkt om zich heen. Hij ziet zijn vrienden aan de bar met elkaar lachen en bedenkt bij zichzelf hoe ontzettend veel geluk hij heeft gehad de afgelopen maanden.
De laatste tijd was zwaar geweest. Maar die periode ligt nu gelukkig achter hem. Hij probeert zo min mogelijk aan zijn broertje te denken, dat doet nog te veel pijn. Zijn moeder heeft hij ook al jaren niet meer gezien. Hij vraagt zich regelmatig af of ze elkaar nog zouden herkennen. Hij zou niet eens weten waar ze nu woont. 
En dan is er nog Naomi. Gek genoeg mist hij haar niet zo erg als hij had verwacht. Ze is beter af zonder hem en bovendien heeft hij hier een ander leven waar zij niet meer in past. 
Misschien was het niet heel eerlijk van hem om na wat ze allemaal hadden meegemaakt haar zo te laten zitten, maar afscheid nemen is nooit zijn sterkste punt geweest helaas.
Hij moet wel eerlijk toegeven dat hij het niet allemaal aan zichzelf te danken heeft dat het nu zo goed gaat.
Vlak nadat Evert Jonathan had vermoord had hij op een zwak moment chocolate gebeld, hij zat er helemaal doorheen. Gelukkig voor hem nam chocolate niet op maar kreeg hij de voicemail. Later hoorde hij in de kroeg van een kennis dat chocolate in de bak zat.
Na een paar dagen op straat te hebben geslapen besloot hij dat het zo niet ging. Zijn geld was zo goed als op en het koelde ‘s nachts snel af. Hij besloot te liften naar het Noorden van het land en zo snel mogelijk weer aan de slag te komen als barman. Hij had geluk. 2 weken later kon hij beginnen.
Na een tijdje zat hij weer helemaal in het ritme. Hij kan het goed vinden met zijn collega’s die hij nu als echte vrienden beschouwt.
Langzamerhand kan hij beginnen met het zoeken naar een woning. Voor de buitenwereld lijkt hij zijn leven weer helemaal op de rails te hebben. Maar zelf weet hij wel beter. Er is altijd nog die eeuwige angst om het weer fout te doen, te falen. Zelf weet hij ook wel dat hij dit werk niet voor altijd kan blijven doen maar het is toch een begin.
Zijn faalangst is ook de reden dat hij nog steeds niet aan een studie is begonnen. Maar dat komt nog wel. Ooit.
Ook een biertje? Jelle schrikt op en ziet voor hem Thijs staan met twee biertjes in zijn hand. Glimlachend pakt hij er een aan.

Elise

Elise zucht. Voor de zoveelste keer probeert ze de campingeigenaar met handen en voeten uit te leggen dat ze de wificode wil. Eindelijk lijkt hij het te snappen, maar als hij terugkomt met de prijslijst van de campingwinkel maakt ze een wegwerpgebaar en loopt het receptiegebouw uit.
Was Naomi nog maar hier denkt ze. Die had zich wel raad geweten met deze situatie.
Toen Elise tegen haar jongere zus had gezegd dat ze voor een onbepaalde tijd wilde gaan reizen was die daar niet blij mee geweest. Dat begreep ze ook wel. 
Wat ze hadden meegemaakt was niet niks en Naomi vond het lastig om haar zus voor de tweede keer kwijt te raken. Want zo voelde het toch voor haar. Haar zus kwijtraken.
Gelukkig was ze uiteindelijk wel weer bijgedraaid en een paar weken geleden had ze zelfs opgebeld met de vraag waar Elise van plan was naar toe te gaan. 
Toen Elise had geantwoord dat ze een weekje Nice op de agenda had staan had Naomi gezegd dat ze daar over een paar dagen ook zou zijn. Ze hadden samen een fijne week gehad. Ze hadden gehuild geschreeuwd gelachen maar vooral heel veel gepraat. Hoewel Elise normaal niet zo’n grote prater was luchtte dit toch op.
Al maakte ze zich wel zorgen om haar zusje. Ze was veel teruggetrokkener geworden en zag er voor haar doen slecht uit. Ze had Elise ook verteld dat ze slecht sliep en elke nacht nachtmerries had.
Ze twijfelt of ze er goed aan doet om Naomi alleen achter te laten, maar ze moet ook een keertje aan zichzelf denken. Ieder verwerkt deze gebeurtenis op zijn eigen manier. Dit was haar manier. 
Ze loopt langs het zwembad af naar haar kampeerplaats voor deze week. Ze kijkt op haar horloge. Half 4. Ach, die tent op zetten komt later wel. Ze pakt een ligstoeltje en gaat languit in de zon liggen. Genietend sluit ze haar ogen.

Naomi

Bah wat een vies weer. Heel wat anders dan in Nice. Druipend van de regen trekt Naomi de deur achter zich dicht. Bella schudt zich nog eens goed uit en kijkt Naomi kwispelend aan. Naomi pakt een handdoek loopt naar de kamer om de tv aan te zetten.
Ze merkt dat ze beter in haar vel zit dan voor ze naar Frankrijk ging. Al was het nog zo kort, de tijd met Elise heeft haar toch goed gedaan. Ze hadden veel gepraat samen. toch heeft ze niet alles gezegd tegen Elise. Zo heeft verzwegen dat ze thuis al een aantal weken naar de psycholoog gaat. Elise had daar toch niks van begrepen. Maar voor haar helpt het. Ze merkt dat ze veel beter slaapt en de gebeurtenis steeds beter een plek kan geven in haar leven.
Toch is ze er nog niet helemaal gerust op dat Elise helemaal alleen op reis is gegaan. Naomi ziet het nog steeds als een vlucht. Weg van haar eigen omgeving, waar allemaal nare dingen zijn gebeurd. Nadat oom Evert veroordeeld was ging het heel slecht met Elise. Ze zag er slecht uit en verliet haar huis alleen nog maar om naar haar werk te gaan. Het zal ook zeker nog wel een tijd duren voordat die het vertrouwen in mensen terug heeft, vermoedt ze.
Ook Naomi’s vertrouwen is geschonden. Haar oom waarvan ze dacht dat het altijd een goed mens was geweest bleek dezelfde man die haar zus jarenlang misbruikte. Ook snapt ze nog steeds niet waarom Jelle zo overhaast is weggegaan. Hij heeft nog steeds niks van zich laten weten en dat stelt Naomi teleur. Aan de andere kant had ze kunnen weten dat het tussen Jelle en haar niks had kunnen worden. Hij moest eerst zichzelf leren accepteren voordat hij een serieuze relatie aangaat. Ze had hem misschien niet de hele tijd moeten pushen maar dat is allemaal achteraf gesproken. Nu is het te laat. Ze is benieuwd hoelang Elise het volhoud in haar eentje. Haar oudere zus is altijd een gezelschap mens geweest.
Ze zucht eens diep. Ze heeft haar studie op een laag pitje gezet, maar dat had ze beter niet kunnen. Ze zit nu de hele tijd niks te doen thuis en ze voelt zich zonder gezelschap best alleen. Ze heeft het ook niet tegen Elise gezegd, die had zich zeker weer schuldig gevoeld.
Wat haar ook nog steeds stoort is dat het contact met haar moeder en broer momenteel heel slecht gaat. Nadat bekend was geworden dat haar oom haar zus jarenlang had misbruikt heeft ze eigenlijk niet meer met haar moeder gepraat. Elise ook niet en dat vind Naomi echt schandalig. Voor haar gevoel kiest haar moeder daarmee oom Everts kant. Alsof Elise het allemaal verzonnen heeft.
Ze slikt haar tranen weg. Er aan denken is nog altijd moeilijk.
Opeens voelt ze een poot op haar hand. Ze lacht. ‘jij hebt zeker honger’. Ze staat op en loopt naar de keuken met een kwispelende Bella achter haar aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten